In het eerste kwartaal kwam de omzet uit op 108,5 miljoen euro, 7 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is voornamelijk te danken aan het openen van nieuwe winkels. In winkels die al langer dan een jaar open zijn, groeide de omzet slechts met 0,3 procent. Het bedrijfsresultaat (ebit) bedroeg 12,3 miljoen euro, dat is 3,5 procent hoger. Het nettoresultaat kwam iets lager uit op 8,9 miljoen euro.
Duitsland is het succesverhaal van de onderneming. De autonome omzet in dat land (exclusief nieuwe winkels) nam in de eerste 3 maanden van 2012 met 8 procent toe. Ook het marktaandeel steeg. In Nederland was er sprake van een daling van de autonome omzet met 7 procent. Door de opening van enkele nieuwe winkels bleef de gehele omzetdaling in Nederland beperkt tot 2 procent.
Nieuwe locaties
In Spanje daalde de omzet in vergelijkbare winkels met 17 procent. Maar doordat Beter Bed daar zes nieuwe locaties in gebruik nam, was er sprake van een omzetstijging.
In totaal opende de onderneming in de eerste 3 maanden van dit jaar 38 nieuwe winkels, terwijl er 15 locaties werden gesloten. In Duitsland kwamen er per saldo 22 winkels bij.
Beter Bed is ook actief in Oostenrijk, Polen, België en Zwitserland. In al deze landen was er sprake van een flinke omzetstijging. De zwakke markt in Nederland en Spanje drukt echter zwaar op het concern. De orderontvangst lag aan het begin van het tweede kwartaal 2 miljoen euro lager dan een jaar eerder, aldus Beter Bed die daardoor niet erg positief gestemd is over de eerste 6 maanden van 2012.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl